به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از پایگاه اطلاعرسانی میار جل؛ مناطق آزاد در هر کشور ضامن تولید، اشتغال و صدالبته ارتباطات بینالمللی اقتصادی هستند و درصورتیکه همانند اسمشان به آنها نگریسته شود، خواهند توانست سه پارامتر تولید، اشتغال و ارتباطات بینالمللی اقتصادی را در عمل تحقق بخشند.
چابهار سالهاست که چشمانتظار گردشگران سرمایهگذاران داخلی و خارجی و تنها بندر اقیانوسی کشور است که ظرفیتهای بالقوه آن نیازمند توسعه راههای زمینی، هوایی و ریلی میباشد. معتقد هستم از زمان شکلگیری منطقه آزاد چابهار باید راههای ارتباطی آن همزمان شکل میگرفت تا شاهد روند روبه رشد سواحل راهبردی مکران بود.
27 سال پیش منطقه آزاد چابهار برای توسعه تجارت، تولید و ترانزیت راهاندازی و شروع بکار کرده و در کنار آن در سالهای اخیر نیز در بندر شهید بهشتی چابهار برای توسعه اقتصادی و ارتباطات بینالمللی سرمایهگذاری خوبی صورت گرفته و نقش فزایندهای را در منطقه ایجاد کرده است. با توجه به حجم سرمایهگذاری و مبادلات کالا در بندر چابهار سؤال اینجاست چرا در طول سالهای اخیر برای راه هوایی بندر اقدام عملی صورت نگرفته است.
نقش ارتباطی چابهار در دپیلماسی اقتصادی کشور نقش غیرقابلانکاری است چراکه چابهار بهترین، کمهزینهترین و مهمترین مسیر برای اتصال دو کانون جمعیتی در پشت چابهار از شرق اروپا تا افغانستان با جمعیتی بالغبر 800 میلیون نفر و جمعیت 21 کشور رو در روی چابهار در حاشیه اقیانوس هند با حدود جمعیتی دو میلیارد نفر است.
با توجه به مزیتهای رقابتی که در منطقه آزاد چابهار و همچنین دسترسی آسانی که بازارهای آسیای میانه و شرق اروپا داریم ایجاب میکند که چابهار به هاب تولید و توزیع محصولات غذایی این بازارها تبدیل شود، بنابراین در وهله اول با توجه به تمایل شدید افغانها، تأمین بازارهای افغانستان و بخشی از بازارهای داخلی و توسعه به بخش مهم گردشگری داخلی و خارجی شهر فرودگاهی چابهار نیاز اساسی در پهنه راهبردی سواحل مکران است.
شرایط اقلیمی و ظرفیتهای مهم گردشگری بندر چابهار را متمایز با سایر مناطق آزاد کشور کرده و جذب توریسم و سرمایهگذاری اقتصادی در این منطقه از کشور حائز اهمیت است چرا که رقابت در کنار ۳ بندر مهم جبل علی در امارات یکی از بزرگترین بنادر جهان و خاورمیانه است بطوریکه در یک هفته با بیش از ۱۰۰ بندر جهان ارتباط دارد و سرمایهگذاری ۱۳ میلیارد دلاری در آن توانسته ۱۳۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کند، "بندر صحار" در عمان با سرمایهگذاری بیش از ۲۰ میلیارد دلاری، ارتباطات خوب با ایران در دو بندر صحار و چابهار را به پیمان خواهرخواندگی درآورد دلیل اصلی اصرار عمان برای اجرای این پیمان، رونق اقتصادی تجارت با کشور پاکستان، افغانستان هند و حتی آسیای شمالی است.
و دیگر رقیب بندر چابهار بندر گوادر پاکستان در شرق چابهار، چین در یک برنامه منسجم ۱۵ ساله متعهد شده ۶۲ میلیارد دلار در گوادر سرمایهگذاری کند که تاکنون ۱۴ میلیارد دلار از حجم سرمایهگذاری تعهدی خود را وارد میدان کرده است، چینیها که از سال ۱۳۹۴ بهمنظور اجرا توسعه طرحهای اقتصادی در بندر گوادر آغاز کردند، در کنار بنادری که نامبرده شدند و حجم سرمایهگذاری که در آنان صورت گرفته مانعتراشی در ساخت شهر فرودگاهی یک خود تحریمی بزرگ اقتصادی است و نبود راههای ارتباطی ازجمله شهر فرودگاهی روند توسعهای بندر چابهار را تضعیف میکند.
حال بهمنظور جذب سرمایهگذاری در بنادر چابهار، جبل علی، صحار، دوقم و گوادر پازل اقتصادی بینالمللی در منطقه شکل خواهد گرفت و ایجاد زیرساختهای لازم در راههای ارتباطی هوایی، دریایی در این بنادر موجب رونق اقتصادی بینالمللی خواهد. اکنون آیندهای درخشان در توسعه بینالمللی مناسبات اقتصادی در بندر چابهار در حال شکل گرفتن است و ایجاد یک شهر فرودگاهی باعث میشود تا ظرفیتهای موجود و نقطه مهم و استراتژیک بندر چابهار به نحوه احسن استفاده شود.
تحولات اخیر و مانعتراشیها در ساخت فرودگاه چابهار سبب خواهد شد تا سرمایهگذاران داخلی و خارجی در تنها بندر اقیانوسی کشور بیرغبت باشند و منابع عظیمی در جذب سرمایهگذاران را از دست خواهیم داد چرا که در سالهای اخیر تحولات اقتصادی و سیاسی سرعت سرسامآور یافته و همهروزه شاهد اتفاقات مهم در جهان هستیم که در میان سرعت تغییرات در منطقه خاورمیانه با توجه به منابع انرژی عظیم و موقعیت استراتژیک جغرافیای و تلاقی منافع کشورهای پرقدرت شتاب بیشتری دارد.
منصور کریمدادی